loading
  • Najlepszy w swojej klasie: rewolucyjny samochód elektryczny pokonuje silną konkurencję
  • Gala z udziałem VIP ów: nagrodę odbiera Christian Müller, dyrektor zarządzający Opla ds. inżynierii
  • Seryjny zwycięzca: siedemnasta „Złota Kierownica” dla Opla
 

Rüsselsheim/Berlin. Wczoraj wieczorem w Berlinie wręczono „Złote Kierownice”, czyli nagrody w jednym z najbardziej prestiżowych plebiscytów w niemieckiej branży motoryzacyjnej. W segmencie małych i kompaktowych samochodów zwyciężył Opel Ampera e. Rewolucyjny samochód elektryczny przekonał do siebie jury złożone z czytelników, ekspertów i znanych osobistości, pozostawiając w tyle silną konkurencję. Ampera e kontynuuje zatem długą tradycję zdobywców „Złotej Kierownicy” spod znaku błyskawicy. Podczas uroczystości zorganizowanej przez redakcje magazynów Bild am Sonntag i Auto Bild nagrodę odebrał Christian Müller, dyrektor zarządzający ds. inżynierii w firmie Opel.

 „Bezkonkurencyjny zasięg Ampery e na jednym ładowaniu dowodzi, jak dobrze w codziennym użytkowaniu może sprawdzać się w pełni elektryczny samochód. Ta nagroda o międzynarodowej renomie potwierdza, że nasza koncepcja pojazdów cieszy się uznaniem zarówno ekspertów, jak i klientów” — powiedział Christian Müller.

 Zasięgiem 520 kilometrów (według ustandaryzowanego nowego europejskiego cyklu jazdy NEDC) lub 380 kilometrów (według światowej zharmonizowanej procedury badań pojazdów lekkich WLTP) samochód Opla o napędzie elektrycznym wyprzedza swoich rywali. Amperą e może wygodnie podróżować nawet 5 osób, w bagażniku o pojemności 381 l zmieści się niemały bagaż, a silnik rozwija moc 150 kW/204 KM. Jak w innych modelach marki, Ampera-e udostępnia, między innymi, osobistego opiekuna kierowcy OnStar1 oraz nowoczesny system multimedialny IntelliLink zapewniający płynną łączność, rozrywkę i integrację ze smartfonem.

 

Opel i „Złota Kierownica”: wszyscy zwycięzcy z Rüsselsheim

Zwycięstwo nowego Opla Ampery e w prestiżowym konkursie o Złotą Kierownicę 2017 wpisuje się w tradycję sukcesów producenta z Rüsselsheim w tym plebiscycie. Zapoczątkował ją Opel Senator A w 1978 roku, już dwa lata po ustanowieniu nagrody. Od tego czasu, w ciągu czterech dekad, firma zdobyła już 17 tytułów.

 

 

1978 — Opel Senator A: pierwsza „Złota Kierownica”

Samochód zaprezentowany na Salonie Samochodowym we Frankfurcie we wrześniu 1977 roku był następcą kultowej serii Kapitän, Admiral i Diplomat oraz najbardziej ekskluzywnym Oplem do zakończenia jego produkcji w 1993 roku. W 1978 roku oferta Senatora obejmowała trzy silniki: 2.8 103 kW/140 KM, 3.0 110 kW/150 KM oraz 3.0 i 132 kW/180 KM.

 

1979 — Opel Kadett D: nagradzany mistrz przestronności

Rok później Opel znów znalazł się w czołówce plebiscytu. Kadett D z 1979 roku był pierwszym kompaktowym Oplem z przednim napędem i zdobywcą drugiej „Złotej Kierownicy”. Model ten oferował pasażerom mnóstwo miejsca mimo kompaktowych wymiarów i nadwozia krótszego o 126 mm w porównaniu z poprzednikiem. W tej generacji Kadetta wprowadzono także nowe silniki z górnym wałkiem rozrządu. Czterocylindrowa jednostka 1.3 OHC rozwijała moc 44 kW/60 KM lub 55 kW/75 KM. Oprócz przestronnego kombi z bagażnikiem o pojemności 1 425 litrów Opel oferował dwie wersje z mocno pochyloną tylną szybą typu fastback. W styczniu 1983 roku ofertę poszerzył sportowy Kadett GTE z 4-cylindrowym, 115-konnym silnikiem o pojemności 1,8 litra, rozwijający prędkość maksymalną 187 km/h.

 

1981 — Opel Ascona C: szczęście chodzi trójkami

W 1981 roku Ascona C przyniosła kolejną nagrodę producentowi z Rüsselsheim. Był to pierwszy Opel klasy średniej z przednim napędem, oferowany w wersji sedan i kombi. Gama silników Ascony C obejmowała jednostki benzynowe o pojemności od 1,3 do 1,6 l oraz 1,6-litrowy silnik wysokoprężny.

 

1982 — Opel Corsa A: mały samochód, wielki sukces

Zaledwie 12 miesięcy później, w 1982 roku, zupełnie nowy model Opla przebojem zdobył kolejną „Złotą Kierownicę”. Corsa A to pierwszy mały samochód Opla o bardzo zwartych proporcjach i długości zaledwie 3,62 metra. Miał on wyraźnie zarysowane, poszerzone nadkola i wyjątkowo niski współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36. Corsę A zaprojektowano jako model, który miał zainteresować przede wszystkim „panów domu”. Na szczególne wyróżnienie zasługiwała Corsa GSi z silnikiem o mocy 72 kW/98 KM. W 1985 roku do trzydrzwiowej wersji hatchback i dwudrzwiowego sedana dołączył model pięciodrzwiowy. Corsa A została wyprodukowana w liczbie 3,1 miliona egzemplarzy.

 

1984 — Opel Kadett E: kolejny zwycięzca z klasy kompaktowej

Pięć lat po zdobyciu pierwszej „Złotej Kierownicy” na prowadzenie znów wysunął się Kadett, a dokładnie jego nowa generacja wprowadzona do sprzedaży w 1984 roku. Drugi przednionapędowy Kadett, produkowany w latach 1984-1991, był niekwestionowanym zwycięzcą, zdobył ponadto tytuł „Samochodu Roku 1984” i odznaczał się wzorową aerodynamiką. Sportowa wersja GSi ze współczynnikiem oporu aerodynamicznego 0,30 wprawiła ekspertów w zdumienie. Nawet „zwykły” hatchback i sedan osiągały sensacyjną wartość 0,32. Łącznie Kadett sprzedał się w liczbie 3 779 289 egzemplarzy.

 

1987 — Opel Senator B: kiedy powiedziało się „A”, trzeba było powiedzieć „B”

Opel Senator B powtórzył sukces swojego poprzednika. Nowy flagowy model, oparty na tylnonapędowym Oplu Omega, był oferowany głównie z silnikami sześciocylindrowymi. Na wyróżnienie zasługiwała wyróżniającą się kulturą pracy trzylitrowa jednostka o mocy 115 kW/156 KM. Pracowała ona tak płynnie, że nawet moneta ustawiona na krawędzi w komorze silnika się nie przewracała. Z czasem wprowadzono 4-zaworową wersję 6-cylindrowego silnika z podwójnym układem dolotowym Dual-Ram, rozwijającą imponujące 204 KM.

 

1990 — Opel Calibra: gwiazda sportu

W 1990 roku „Złotą Kierownicę” zdobył kolejny mistrz: oszałamiające coupé z rekordowo niskim współczynnikiem oporu aerodynamicznego wynoszącym 0,26! Calibra była dostępna z silnikami o mocy od 85 kW/115 KM do 150 kW/204 KM zapewniającymi wysokie osiągi. Flagowy Opel Calibra Turbo z napędem na wszystkie koła przyspieszał od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,8 sekundy. Ofertę uzupełniał silnik V6, rozwijający moc 125 kW/170 KM. Calibra V6 święciła triumfy w wyścigach samochodów turystycznych, wygrywając w 1996 roku międzynarodowe mistrzostwa (ITC).

 

1994 — Opel Omega B: złoto dla dużego samochodu

Druga generacja Omegi wywarła szczególne wrażenie na jury plebiscytu. Dynamiczna sylwetka, przestronne wnętrze i nowe silniki V6 z aluminiowymi głowicami, rozwijające moc do 155 kW/210 KM, przypadły do gustu ekspertom. Nowy system poduszek powietrznych zapewniał wysoki poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Kombi z przepastnym bagażnikiem doceniały zarówno rodziny, jak i rzemieślnicy, natomiast wersja sedan sprawdzała się jako reprezentacyjna limuzyna dla biznesmenów.

 

1995 — Opel Vectra B: lustereczko, powiedz przecie...

W 1981 roku Ascona C przyniosła kolejną nagrodę producentowi z Rüsselsheim. Był to pierwszy Opel klasy średniej z przednim napędem, oferowany w wersji sedan i kombi. Gama silników Ascony C obejmowała jednostki benzynowe o pojemności od 1,3 do 1,6 l oraz 1,6-litrowy silnik wysokoprężny.

 

1999 — Opel Zafira A: siedmiomiejscowy mistrz szybkich zmian

W 1981 roku Ascona C przyniosła kolejną nagrodę producentowi z Rüsselsheim. Był to pierwszy Opel klasy średniej z przednim napędem, oferowany w wersji sedan i kombi. Gama silników Ascony C obejmowała jednostki benzynowe o pojemności od 1,3 do 1,6 l oraz 1,6-litrowy silnik wysokoprężny.

 

2002 — Opel Vectra C: elektryczny postęp

Trzecia generacja Vectry obroniła tytuł „Złotej Kierownicy” zdobyty przez jej poprzedniczkę. Nowy samochód klasy średniej zadebiutował na początku ery elektroniki. Poszczególne systemy pojazdu były połączone magistralą CAN (Controller Area Network), która zastąpiła klasyczne wiązki kablowe, a w układzie kierowniczym zastosowano elektryczno-hydrauliczne wspomaganie. Silniki benzynowe i wysokoprężne o pojemności od 1,6 do 3,2 litra rozwijały moc od 74 kW/100 KM do 206 kW/280 KM. W 2004 roku Opel wyposażył Vectrę w system aktywnego zawieszenia (IDS Plus) z układem płynnej regulacji charakterystyki tłumienia amortyzatorów (CDC), dostosowujących pracę do warunków jazdy.

 

2005 — Opel Zafira B: złota dwunastka

W 1981 roku Ascona C przyniosła kolejną nagrodę producentowi z Rüsselsheim. Był to pierwszy Opel klasy średniej z przednim napędem, oferowany w wersji sedan i kombi. Gama silników Ascony C obejmowała jednostki benzynowe o pojemności od 1,3 do 1,6 l oraz 1,6-litrowy silnik wysokoprężny.

 

2009 — Opel Astra J: kompaktowy popis stylistów

W 2009 roku Astra J, arcydzieło projektantów, podążyła śladami przestronnego Kadetta D i mistrza aerodynamiki Kadetta E, przynosząc marce Opel trzecią „Złotą Kierownicę” w klasie kompaktowej. Samochód został zaprojektowany zgodnie z nową filozofią wzornictwa Opla łączącą „artystyczny kunszt i niemiecką precyzję”. Ponadto Astra J oferowała nowoczesne systemy wspomagające kierowcę, takie jak kamera przednia Opel Eye i reflektory adaptacyjne AFL+ z funkcją doświetlania zakrętów. Adaptacyjne zawieszenie FlexRide dopasowywało się do warunków na drodze i stylu jazdy kierowcy. Astrę J można też było wyposażyć w komfortowe ergonomiczne fotele przednie AGR, certyfikowane przez niemieckie stowarzyszenie lekarzy i terapeutów AGR (Aktion Gesunder Rücken – Akcja na rzecz Zdrowego Kręgosłupa).

 

2010 — Opel Meriva B: inteligentny, kompaktowy i... złoty

Meriva B, czyli młodsza siostra Zafiry, sięgnęła po złoto w 2012 roku, potwierdzając klasę Opla w segmencie minivanów. Na decyzję jurorów wpłynął funkcjonalny system składania tylnych foteli FlexSpace® i innowacyjne rozwiązanie z tylnymi drzwiami portalowymi, otwieranymi przeciwnie do kierunku jazdy. System FlexDoors® ułatwiał sadzanie małych dzieci na tylnych fotelach oraz zajmowanie miejsc z tyłu przez wysokich pasażerów. Turbodoładowane silniki oraz jednostki o zmniejszonej pojemności zapewniały dobre osiągi przy niskim zużyciu paliwa. Zakres dostępnych mocy wynosił od 55 kW/75 KM do 103 kW/140 KM

 

2012 — Opel Zafira Tourer: salon na kołach

Zafira Tourer, czyli bardziej luksusowa odmiana Zafiry, zaraz po premierze zdobyła kolejną „Złotą Kierownicę”. Oprócz funkcjonalnego wnętrza samochód oferowała imponujący komfort, panoramiczną szybę i takie innowacje, jak tempomat działający w oparciu o czujniki radarowe czy system ostrzegania przed kolizją (FCA). Nowy oszczędny diesel 2.0 CDTI, charakteryzujący się wyjątkową wytrzymałością na długich dystansach, rozwijał moc 121 kW/165 KM. Zafira Tourer z silnikiem 1.6 CNG Turbo ecoFLEX (110 kW/150 KM) przez trzy lata z rzędu (2013-2015) zdobywała nagrodę w kategorii najbardziej przyjaznego dla środowiska samochodu w klasie minivanów.

 

2015 — Opel Astra K: skok jakościowy

Zwycięzcą jest... Nowa Astra stworzona na zupełnie nowej, lekkiej architekturze, napędzana silnikami najnowszej generacji i wyposażona w ultranowoczesne możliwości łączności z funkcjami integracji ze smartfonem oraz przełomowy system OnStar1. Nowa Astra kontynuuje także tradycję Opla w zakresie wprowadzania do segmentu kompaktowego rozwiązań oferowanych wcześniej tylko w samochodach wyższej klasy. Owocem tych działań jest właśnie „Złota Kierownica 2015”.

 

2017 — Opel Ampera-e: elektryczny mistrz zasięgu

Opel Ampera e pozostawia konkurencję w tyle, oferując przyspieszenie godne samochodu sportowego i największy elektryczny zasięg w swoim segmencie. Jedno ładowanie akumulatora litowo-jonowego o pojemności 60 kWh wystarcza na pokonanie nawet 520 kilometrów (według nowego europejskiego cyklu jazdy NEDC). Opel Ampera-e równie imponująco zaprezentował się podczas testów w warunkach zbliżonych do profilu prędkości określonego w światowej zharmonizowanej procedurze badań pojazdów lekkich (WLTP; skrócona procedura testowa): na podstawie tego testu inżynierowie oszacowali zasięg na poziomie 380 kilometrów w cyklu mieszanym. Ampera-e przyspiesza od 0 do 50 km/h w zaledwie 3,2 sekundy. Ponadto mierząca 4,16 metra długości Ampera-e oferuje sporo miejsca dla pięciu osób oraz bagażnik o pojemności 381 litrów (1 274 l przy złożonych siedzeniach) —  to konfiguracja na wagę złota.

Do góry